Detaljer om begravningen – Här.

Begravningsgudstjänsten äger rum torsdagen 11 september kl 14.00 i Istorps kyrka. Efter akten inbjudes till minnesstund i Församlingshemmet. Tacksam för svar om deltagande till Kungsbacka Begravingsbyrå, tel 0300-724 30 senast den tisdagen den 9 september.

”Lika välkommet som blommor är en gåva till Cancerfonden, tel 020-78 11 79.”



In memoriam






Gösta Johansson



Min Far och vår klubbkamrat Gösta Johansson avled den 27 augusti 2008 efter några månaders sjukdom. Det var cancern som till slut tog sitt offer. Gösta hade nästan en månad kvar till sitt 71:a levnadsår, han föddes den 21 september 1937.


Göstas intresse för BSA började redan i ungdomsåren då han efter några lättviktare skulle köpa en tung motorcykel. Han ville ha en BSA Gold Star att köra på landsvägen. Men på den tiden (1955) så fick inte vem som helst köpa en Gold Star utan man måste vara tävlingsförare. Gösta hade inga som helst intentioner att tävla, allra minst att köra motocross vilket var vanligast vid denna tid så det blev ingen Gold Star, han fick nöja sig med en Triumph Tiger 100 C. Triumphen var inte så dålig heller. Den hade varit utställningsmaskin på Earls Court i England och för detta så var all aluminium på motor högglanspolerad och det var ju en vass modell. Det var Triumph importören, Motorfiraman Uno Ranch, som hade tagit hem denna maskinen och haft den utställd här i Sverige och nu blev den Göstas.


Under Triumph-tiden träffade Gösta Siv, som kom att bli min och min systers mor. MC:n byttes till bil och intresset gick över till båtar. Först var det öppna jullar och med tiden blev det segeljulle, ruffad julle, kravellbyggd seglande och ruffad koster och mot slutet plastsegelbåt. Ja båtarna växte till sig. Det gjorde även vi barn och tiden började räcka till lite annat också. Så 1972 blev Gösta återfallsknutte. Han köpte en Honda CB250. Hur det nu var så var denna lilla japanska 250 cc twin väldigt liten i storlek och det var svårt att åka två, så den byttes året därpå ut mot en BMW R60/6 (tror jag den hette) 600 cc boxertwin. BMW såldes till förmån för en BSA ZB33 1951 som Göstas avlidne bror Rune hade i sitt garage.


Detta var tidigt på vintern 1974 om jag minns (räknar) rätt. Det våren var vi också på MC-mässa i Scandinavium och träffade på den ganska nybildade klubben Club MC Veteranerna. Medlemskap söktes och renovering av B33:an som var isärplockad i atomer satte fart. Sen blev det veteranrallyåkande under några år. En BSA A10 Golden Flash 1956 renoverades. Sen blev det fler maskiner, NSU OSL 500 Consul 1951, och till slut en BSA DB 34 Gold Star, en Gold Star till som fick bli racer för att gå på bana. Sen hade jag några olika BSA:er och Gösta började hjälpa kamrater med renovering av vissa delar och rätt som det var var det hela cyklar.


Ja – Gösta har mekat med en väldig massa olika maskiner genom åren, från delar till många hela maskiner. Bland det mest märkvärdiga hör väl FN från 1905, BSA från 1917, Mondial fabriksracer, CZ fabriksracer, Manxar, G50 och en massa BSA. Några trevliga specialbyggen med nedkortade B33, delar och racertrim och mycket mer. Gösta hade mycket hjälp av sin vän Sune sandström som har en hel mekanisk verkstad och ett stort intresse för gamla motorcyklar och särskilt BSA, där har tillverkats mycket delar och riktats vevaxlar och lagat de mest svåra ock kluriga delarna. Men det var mest hemma i garaget som Gösta trivdes och svarvade, riktade tankar, lackerade och renoverade motorer. Under modernare tid skaffade Gösta sina senaste BSA maskiner, en BSA Beagle 75 cc från 1963 och den mest unika maskinen en BSA A70 Lightning från 1971 (en original 750 cc Lghtning).


När BSA Klubben bildades 1984 fick Gösta medlemsnummer 1. Han var från början engagerad i klubbarbetet som modellspecialist för Gold Star, B33 och A10. När vi efter första året slöt avtal med dåvarande Skandia (nuvarande If) om en egen veteranförsäkring var vi en av pionjärklubbarna att skaffa egen specialförsäkring tillsammans med HD-klubben. Gösta var huvudansvarig för BSA-klubbens försäkringar från starten till slutet, i 24 år en av de viktigare uppgifterna för vårt intresse under åren. Han har genom sitt stora intresse för gamla motorcyklar fått många vänner som nu kommer att sakna honom. Gösta försökte alltid att vara till hjälp för dem som behövde och hans filosofi var att i första hand försöka göra i ordning det man hade och i andra hand köpa nya delar. Det gick ofta fixa det mesta.


Vid pensionen som Gösta och Siv tog ut lite tidigare flyttade de upp i skogen i Istorp till stället där Göstas far var född och hans farfar med familjer hade bott i flera generationer. Det var här han avslutade sina dagar i stillhet.


BSA-klubben har skänkt en slant till Cancerfonden för att hedra minnet av Gösta. Det kan du också göra. Gå in på Cancerfondens hemsida www.cancerfonden.se och skänk en slant tex som minnesgåva. Skriv att den avser Gösta Johansson, med adress till Siv Johansson, Dala Istorp, 519 91 Istorp, eller bara som en vanlig gåva då cancern har drabbat många runt omkring oss och i klubben tidigare och i framtiden. Din gåva kan vara ett steg mot lösningen av cancerns gåta. Du kan också ringa på tel 020-78 11 79.


Johan Johansson