Lite om Gold Star Catalina Scrambler och andra varianter
För ett tag sedan fick vi ett samtal från Torbjörn Forsgren, han hade skaffat sig en BSA Gold Star av den lite ovanligare typen, frågan var vad det egentligen är för något.
Efter att vi fått lite bilder har vi kunnat gräva mer i historien. Maskinen kommer från USA, det vet vi och där hade man sedan länge byggt specialversioner av BSA-modellerna för denna marknaden. Särskilt populärt är off-roadvarianter med stora motorer. Gold Star varianterna fanns mellan 1959 och 1964 se aktuella ramnummer i slutet av artikeln.
Då det är väldigt klent med information genom de vanliga BSA böckerna
sökte jag mig till Internet för att försöka kunna reda ut begreppen. Jag hade
god hjälp av
På den amerikanska marknaden såldes BSA Gold Star 500 cc i flera olika modeller och med spännande namn. BSA Gold Star
Road Racer eller BSA Gold Star Clubman var
landsvägsmodellen, mest lik den vi brukar se här i europa,
racing kamaxlar, Amal GP 1 ½” förgasare, växellåda
med 4,96-1 i utväxling på högsta växel,
BSA Catalina Scrambler
eller BSA Gold Star Catalina Scrambler
var cross-modellen, kort sadel, inget ljus, central
oljetank stor kantig cross-luftrenarburk på höger
sida kopplad till en Amal Monoblock 1 7/16”
förgasare, cross kamaxlar, cross-växellåda (utväxling
på högsta växel 7,26-1),
Det finns andra varianter också, tex
BSA Gold Star Competiton Model
eller B34 Special Competiton Gold Star som liknande Catalinan mycket med kort sadel, inget ljus men hade ännu racigare komponenter, racing kamaxlar, Lucs Racing magnet, Amal 1 ½ GP-förgasare, växellåda med 4,92 – 1 i utväxling
på högsta växel (två extra bakdrev följde med), tillbakadragen
’Clubmans’ avgasrör med megafon-ljuddämpare, centraloljetank av aluminium,
Alla hade kromade skärmar, svart ram och kromad bensintank ofta lackad i blått med guldrand men det förekommer också röd färg (med vit rand) som option. Fälgarna var kromade stålfälgar. Korta kromade ’lyckthållre’ utan öron på Catalina och Competition, gummibälgar på framgaffelbenen. Och vad vi har fått fram vid våra kontakter på Internet så hade i vart fall senare modeller av Catalina en annorlunda ram, den saknade rör-böjen på vänster sida för passagerarfotpinne (den hade ju kort sadel) men på höger sida var den kvar för att fästa avgasröret i.
Om vi tittar på bilderna på Torbjörns Gold Star kan man anta att det är
en sen Catalina-ram den har ju också kort sadel, sen
har någon landsvägs-konverterat den med den vanliga
oljetanken och verktygslådan. Efter som den också har en MagDyno
så finns ju allt som behövs för att sätta på ljus och det ser ut som man har
valt en
En bra länk på Internet där man kan studera bilder från försäljningsbrochyrer är på BSA Owners Club of New South Wales i Australien har du här: http://www.acay.com.au/~shanep/pages/catalogs.html .
Ramnummer för BSA Gold Star modeller åren 1956 - 1963:
År Modell Beskrivning Cyl vol Ramnr Motornr Anm:
1956 B34GS OHV GOLD STAR USA RIGID 500
cc BB32R‑301 DB34GS‑501 1, 2 även
1957
1956 B34GS OHV GOLD STAR "DB" SWING 500 cc CB32‑4001 DB34GS‑501 2 även
1957
1956 B34GS OHV GOLD STAR "DBD" SWING 500
cc CB32‑4001 DBD34GS‑2001 2
1957 B34GS OHV GOLD STAR "DB" SWING 500 cc CB32- DB34GS- se 1956
1957 B34GS OHV GOLD STAR "DBD" SWING 500
cc CB32- DBD34GS-2963
1958 B34GS OHV GOLD STAR "DBD" 500
cc CB32‑7001 DBD34GS‑3001
1959 B34GS OHV GOLD STAR "DBD" 500
cc CB32‑7873 DBD34GS‑3753
1959 B34GS OHV GS CATALINA "DBD" 500
cc CB32C‑ DBD34GS‑3753
1960 B34GS OHV GOLD STAR "DBD" 500
cc CB32‑8701 DBD34GS‑4601
1960 B34GS OHV GS CATALINA "DBD" 500
cc CB32C‑351 DBD34GS‑4601
1961 B34GS OHV GOLD STAR "DBD" 500
cc CB32‑10101 DBD34GS‑5684
1961 B34GS OHV GS CATALINA "DBD" 500
cc CB32C‑601 DBD34GS‑5684
1962 B34GS OHV GOLD STAR "DBD" 500
cc CB32‑11001 DBD34GS‑6504
1962 B34GS OHV GS CATALINA "DBD" 500
cc CB32C‑741 DBD34GS‑6504
1963 B34GS OHV GOLD STAR "DBD" 500
cc CB32‑11451 DBD34GS‑6881
1963 B34GS OHV GS CATALINA "DBD" 500
cc CB32C‑857 DBD34GS‑6881 3
Anmärkningar:
1 – Stelbens Daytona racermodell.
2 – Fanns även 1957.
3 – Marknadsfördes också
i 1964 års US brochyrer
För närvarande vet vi ej
vilka ramnummer / motornummer som användes på Competiton
modellen.
Text: Johan Johansson