Lär dig se skillnad på A50 och A65 cylindrar o topplock


Text o bild: Johan Johansson (Publicerat i BSA Bladet nr 1 2015)


I denna artikeln skall vi försöka ge några tips för att kunna identifiera cylindrar och topplock på BSA A50 och A65:s senare modeller. A50 är BSA:s Unit Construction Twins (Blockmotor twinnar) på 500 cc (A50) respektive 650 cc (A65) och som kuriosa tittar vi även på en Devimead 750 cc (big bore) cylinder som fanns att 'bulta på' till A50 och A65 om man ville ha mer kubik. Dessa modeller tillverkades mellan 1962 och 1972.


De cylindrar och topplock som jag har haft tillgång till är i huvudsak från 1969, 1970 och 1971 just under dessa åren hände faktiskt mer än vad man kan tro, till 1970 års modeller fick cylinderfoten grövre bultar (3/8" - 9,5 mm) än tidigare år (5/16" - 7,9 mm), och i samband med det helt nya chassiet som kom på 1971 års modeller så förändrades infästningen från topplockets framkant till centrum på topplockskåpan då även topplocket fick grövre pinnbultar och en något bredare packningsyta mot topplockskåpan.


För modellerna finns det ju två olika topplock beroende på om man hade en Thunderbolt, en förgasare, eller en Lightning / Firebird Scrambler med två förgasare. Då dessa finns både som 1970 och 1971 års modeller så har vi genast där fyra olika topplock för dessa modeller. För BSA:s original 750 cc modell, A70, så är det samma topplock som 1971:ans Lightning. För A50 modellen, Royal Star, så har den ett eget topplock anpassat efter den mindre kolvdiametern på modellen men i övrigt liknar det Thunderbolt genom att båda är enkelförgasarmodell.


Cylindrarna var lika på alla modellerna förutom hålen för pinnbultarna i cylinderfoten, här sker egentligen förändringen mellan 1969 och 1970 års modeller då bultarna blir grövre och och även butmönstret förändras något. De två främre pinnbultarna förskjuts något i sidled när de blir grövre, men skillnaden är inte större än att om man måste så går det att fixa genom att göra långhål. Men för den som är petig så har vi alltså här olika cylindrar. Detta gäller även A50 modellen som var med över förändringen 1970.


För att se skillnad på dessa detaljer så kan man ju inte gå på reservdelsnumren då dessa ej står på delarna, (om inte dessa packas upp ur originalkartong), men om man står på en marknad eller på en fyndplats med diverse delar hur skall man då gå till väga för att se skillnad på lättaste sätt?


Vi skall titta på några igenkänningspunkter och i vissa fall kan man tillsammans med gjutnummer ganska säkert bestämma vad man har framför sig. Gjutnumret står i mitten på topplockens bakkant mellan insugningskanalerna.


Topplock gjutnummer


Modell 1969/1970 1971/1972

A50RS 68-714 finns ej

A65T 68-705 68-72 (Mer troligt 71-2200, JJ 20161016)

A65L/FS 68-701 71-2202



Bild Topplock_A50_1969_68-714 - Toppen till en A50RS och A65T ser lika ut men insugningsröret är något klenare men framför allt är förbränningsrummen i en diameter som motsvarar kolvdiametern (65 mm). Här en A50-topp.





Bild Topp A65T_1970_68-705 - A65 Thunderbolt-toppen ser snarlik ut en A50 topp. Här utan insugningsrör (skall ha enkelförgasare) men förbränningsrummens diameter motsvara kolvdiametern (74 mm).




Bild Topp_A65L_1969_68-701 - Topp för A65 Lightning / Firebird Scrambler 1969/1970 års modell, notera de klenare pinnbultarna på vänster och höger sida.





Bild Topp_A65L_1971_71-2202 - Här en topp för en A65 Lightning / Firebird Scrambler 1971, notera de utvinklade insugningsrören för dubbla förgasare och de grova pinnbultarna i topplocket (vänster och höger sida). Notera gjutnumret som står på toppens bakkant mellan insugningskanalerna.





Cylinderdiametrar

Notera om cylinder är borrad ökar diametern med (0.20", 040" eller 0.60") 0,5 mm eller 1,0 mm eller 1,5 mm lika så kolven.


Modell Cyl Volym Borrning Slaglängd

A50RS 499 65,5 mm 74 mm

A65 654 75 mm 74 mm

A70 750 75 mm 85 mm

Devimead 750 740 79,5 mm 74 mm


Bild cylinderfot_1969_A50: - Cylinderblocket på A50 känns lättast igen på de 'små' cylinderhålen men framför allt så har cylindern kraftiga uttag i foten för att ge frigång för vevstakarna. Notera diametern och mellanrummet mellan cylinderborrningarna.




Bild Cylinderfot_1970_650cc - Cylinderblocket på A65 / A70 modellen är betydligt större än A50 cylindern i borrningen.





Bild Cylinderfot_Devimead_750cc - Har en Devimead cylinder bredvid så kan man se att här är borrningen i det närmaste maximal. Notera de två främre bulthålen i mitten är avlånga för att cylindern skall passa både före och efter 1970 års modeller.





Bild Cylinder_1970_750cc - Ett annat kännetecken för Devimead cylinderblocket är de raka kylflänsarna på fram o baksidan.




Bild Cylinder_1970_650cc - En standardcylinder för A65 / A70 med den relativt stora borrningen (jämfört med A50) i cylindrarna.





Bild Cylinder_1969_500cc - En standardcylinder för A50, notera de små cylinderhålen och avståndet mellan cylinderhålen.





Bild: Kolvar 1 - Från höger ser vi en A65 Lightning kolv (9,0 i komressionsförhållande), en A65 Thunderbolt kolv (8,0 i komp) och den 'lilla' kolven är till en A50 Royal Star (9,0 i komp).





Bild Kamaxel_500cc - Kamaxel till en A50, 500 cc modell här omärkt men heter 68-103 satt på alla A50 och de första tidiga A65 modellerna.





Bild Kamaxel _650cc - Kamaxeln på A65 Thunderbolt, Lightning, Firebird Scramber och Spitfire mm är en och samma för de flesta årsmodellerna och heter 68-473.




















Vevstakarna

Vevstakarna är samma för både A50 / A65 med centrumavstånd på 6" (152,4 mm). Det är en känslig del på modellen och vid renovering kan det vara ide att investera i billetvevstakar av aluminium tex SRM eller stålvevstakar från tex Carillo, lite olika skolor om vad som är bäst. Originalstakarna förbättrades vid flera tillfällen under modellens levnad men är trots detta en svag punkt. För A70 modellen användes ytterligare en kraftigare modell.


Bild Vevstake_Avbruten - Det klassiska felet på en A65:a, vänster vevstake har gått tvärs av strax under lilländan. Detta är en vevstake av sen typ 1971. En annan kombination är att vevaxeln skär på denna sidan och staken går av men i detta fallet verkar det inte vara problemet, staken har gått rätt av i alla fall.





Bild Vevstake_ krokig - När den vänstra staken gick av lyftes cylindern upp i samband med att vevhuset slogs sönder och den högra vevstaken kröktes kraftigt, så mycket att det syns tydligt på bilden.






Bild Vevhus_1969 - Här ett vevhus till A50 / A65 sett uppifrån för 1969 eller tidigare modeller, lägg märke till de 'klenare' pinnbultarna (5/16" - 7,9 mm)för cylinderfotens infästning.




Bild Vevhus_1970 - Från 1970 års modeller fick vevhuset för A50 / A65 grövre pinnbultar (3/8" - 9,5 mm) än tidigare för cylinderns infästning.





Bild_Ventilkåpan_1970 - Ventilkåpan från 1967 fram till 1970 hade snygga flänsar och passar (5/16" - 7,9 mm) pinnbultar. Notera hålet i topplockets framkant som används för motorstaget som går från under styrhuvudet till topplocket.





Bild_Ventilkåpan_1971 - Från 1971 års modeller som fick en ny ram förändrades infästningen för motorstaget som gick från övre ramröret framför sadeln från till ventilkåpans mitt därav de två bulthålen mitt på kåpan samt hål för grövre pinnbultar. (3/8" - 9,5 mm).(Trots allt så finns ändå hålet i topplockets framkant kvar.)