Lär dig se skillnad på A50 och A65 cylindrar o topplock


Text o bild: Johan Johansson (Publicerat i BSA Bladet nr 1 2015)


I denna artikeln skall vi försöka ge några tips för att kunna identifiera cylindrar och topplock på BSA A50 och A65:s senare modeller. A50 är BSA:s Unit Construction Twins (Blockmotor twinnar) på 500 cc (A50) respektive 650 cc (A65) och som kuriosa tittar vi även på en Devimead 750 cc (big bore) cylinder som fanns att 'bulta på' till A50 och A65 om man ville ha mer kubik. Dessa modeller tillverkades mellan 1962 och 1972.


De cylindrar och topplock som jag har haft tillgång till är i huvudsak från 1969, 1970 och 1971 just under dessa åren hände faktiskt mer än vad man kan tro, till 1970 års modeller fick cylinderfoten grövre bultar (3/8" - 9,5 mm) än tidigare år (5/16" - 7,9 mm), och i samband med det helt nya chassiet som kom på 1971 års modeller så förändrades infästningen från topplockets framkant till centrum på topplockskåpan då även topplocket fick grövre pinnbultar och en något bredare packningsyta mot topplockskåpan.


För modellerna finns det ju två olika topplock beroende på om man hade en Thunderbolt, en förgasare, eller en Lightning / Firebird Scrambler med två förgasare. Då dessa finns både som 1970 och 1971 års modeller så har vi genast där fyra olika topplock för dessa modeller. För BSA:s original 750 cc modell, A70, så är det samma topplock som 1971:ans Lightning. För A50 modellen, Royal Star, så har den ett eget topplock anpassat efter den mindre kolvdiametern på modellen men i övrigt liknar det Thunderbolt genom att båda är enkelförgasarmodell.


Cylindrarna var lika på alla modellerna förutom hålen för pinnbultarna i cylinderfoten, här sker egentligen förändringen mellan 1969 och 1970 års modeller då bultarna blir grövre och och även butmönstret förändras något. De två främre pinnbultarna förskjuts något i sidled när de blir grövre, men skillnaden är inte större än att om man måste så går det att fixa genom att göra långhål. Men för den som är petig så har vi alltså här olika cylindrar. Detta gäller även A50 modellen som var med över förändringen 1970.


För att se skillnad på dessa detaljer så kan man ju inte gå på reservdelsnumren då dessa ej står på delarna, (om inte dessa packas upp ur originalkartong), men om man står på en marknad eller på en fyndplats med diverse delar hur skall man då gå till väga för att se skillnad på lättaste sätt?


Vi skall titta på några igenkänningspunkter och i vissa fall kan man tillsammans med gjutnummer ganska säkert bestämma vad man har framför sig. Gjutnumret står i mitten på topplockens bakkant mellan insugningskanalerna.


Topplock gjutnummer


Modell 1969/1970 1971/1972

A50RS 68-714 finns ej

A65T 68-705 68-72 (Mer troligt 71-2200, JJ 20161016)

A65L/FS 68-701 71-2202



Bild Topplock_A50_1969_68-714 - Toppen till en A50RS och A65T ser lika ut men insugningsröret är något klenare men framför allt är förbränningsrummen i en diameter som motsvarar kolvdiametern (65 mm). Här en A50-topp.





Bild Topp A65T_1970_68-705 - A65 Thunderbolt-toppen ser snarlik ut en A50 topp. Här utan insugningsrör (skall ha enkelförgasare) men förbränningsrummens diameter motsvara kolvdiametern (74 mm).