Tändstift
till BSA Motorcyklar
Uppgifterna hämtade från Champion tändstiftstabell från 1978 och NGK tabell från 1990.
Troligen
behöver detta översättas till nyare beteckningar. Men då BSA inte listas längre
är detta en god hjälp. Rättning, jag hittade vissa modeller för Champion på
webben och dessa återfinns i kolumnen ’Champion
För den som är petig med original så kanske det är intressant att veta att BSA fabriken originalutrustade sina maskiner med Champion tändstift.
Johan Johansson, september 2005
Modell |
Gap mm |
Champion |
Champion 2005 |
NGK |
Motorcyklar |
|
|
|
|
750 cc: |
|
|
|
|
A75
Rocket 3 |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
N3C / RN3C |
B8ES /
B8EV |
650 cc: |
|
|
|
|
A10GF |
0,5 |
L-85 /
L-9G |
N4C / RN4C |
B6HS |
A10RGS,
A10RR, A10SR |
0,5 |
N-4 /
N-4G |
N3C / RN3C |
B7ES /
B7EV |
A65,
A65LC, A65R, A65T |
0,5 |
N-4 /
N-4G |
N4C / RN4C |
B7ES /
B7EV |
A65H,
A65FS, A65L, A65SS |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
N3C / RN3C |
B8ES /
B8EV |
600 cc: |
|
|
|
|
M21 Cast
iron head |
0,5 |
L-10 /
L-9G |
N5C /
RN5C |
B6HS |
M21
Aluminium head |
0,5 |
N-8 |
- |
B4ES |
500 cc: |
|
|
|
|
A7 |
0,5 |
L-85 /
L-9G |
- |
B7HS /
B7HV |
A7SS |
0,5 |
N-4 /
N-4G |
N4C /
RN4C |
B7ES /
B7EV |
A50,
A50C, A50CC |
0,5 |
N-4 /
N-4G |
N4C /
RN4C |
B7ES /
B7EV |
A50W |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
N3C /
RN3C |
B8ES /
B8EV |
B33 |
0,5 |
L-85 /
L-9G |
N3C /
RN3C |
B7HS /
B7HV |
B34 Cast
iron head |
0,5 |
L-85 /
L-9G |
L82C /
RL82C |
B7HS /
B7HV |
B34
Aluminium head |
0,5 |
N-5 /
N-4G |
N4C /
RN4C |
B6ES |
B34GS
Clubman |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
N3C /
RN3C |
B8ES /
B8EV |
B34GS
Racing |
0,4 |
N-57R /
N-82G |
- |
B10ES /
B10EV |
B34GS
Scrambler |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
N3C /
RN3C |
B8ES /
B8EV |
B34GS
Racer |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
- |
B8ES /
B8EV |
B34GS
Racer – Racing |
0,4 |
N-54R /
N-55G |
- |
|
B50MX
Victor Moto-Cross |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
N3C /
RN3C |
B8ES /
B8EV |
B50SS,
Gold Star |
0,5 |
N-4 /
N-4G |
N4C /
RN4C |
B7ES /
B7EV |
B50T
Victor Trial |
0,5 |
N-4 /
N-4G |
N4C /
RN4C |
B7ES /
B7EV |
M33 |
0,5 |
N-4 /
N-4G |
- |
B7ES /
B7EV |
441 cc: |
|
|
|
|
B44
Victor, B44R, B44S |
0,5 |
N-4 / N-4G |
N4C /
RN4C |
B7ES /
B7EV |
B44ET,
B44GP, B44VS |
0,5 |
N-4 /
N-4G |
N4C /
RN4C |
B7ES /
B7EV |
350 cc: |
|
|
|
|
B31 |
0,5 |
L-85 /
L-9G |
N4C /
RN4C |
B7HS /
B7HV |
B32 Cast
iron head |
0,5 |
L-85 /
L-9G |
- |
|
B32
Aluminium head |
0,5 |
N-4 /
N-4G |
- |
B7ES /
B7EV |
B32GS,
B40 |
0,5 |
N-5 /
N-4G |
N5C /
RN5C |
B6ES |
B40SS 90 |
0,5 |
N-4 /
N-4G |
N4C /
RN4C |
B7ES /
B7EV |
E35 Fury |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
- |
B8ES /
B8EV |
250 cc: |
|
|
|
|
C10, C10L
Alu head |
0,5 |
N-8 |
- |
B4ES |
C11 Iron
Head |
0,5 |
- |
L82C /
RL82C |
- |
C12 |
0,5 |
L-85 /
L-9G |
- |
B7HS /
B7EV |
C15, C15T |
0,5 |
N-5 /
N-4G |
- |
B6ES |
C15S, C25 |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
- |
B8ES /
B8EV |
C15SS80 |
0,5 |
N-4
/ N-4G |
- |
B7ES /
B7EV |
B25R / SS
Gold Star |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
N3C /
RN3C |
B8ES /
B8EV |
B25 T
Victor, B25 Starfire |
0,5 |
N-3 /
N-3G |
N3C /
RN3C |
B8ES /
B8EV |
175 cc |
|
|
|
|
Bantam D175, D5, D7, D10, D14 |
0,5 |
L-85 /
L-9G |
N4C /
RN4C |
B7ES /
B7EV |
Bushman |
0,5 |
- |
N4C /
RN4C |
- |
Tracker |
0,5 |
- |
N3C /
RN3C |
- |
150 cc |
|
|
|
|
Bantam D3 |
0,5 |
- |
- |
B7HS /
B7HV |
125 cc |
|
|
- |
|
Bantam D1
( -54) |
0,5 |
- |
- |
B6HS |
Bantam D1
( 54-) |
0,5 |
- |
- |
B7HS /
B7EV |
75 cc |
|
|
|
|
K1 Beagle |
0,5 |
Z-10 /
Z-10G |
- |
C-6H |
50 cc |
|
|
|
|
Boxer,
Beaver, Brigand |
0,5 |
L-86 /
L-86CC |
L86C /
L86CC |
B6HS |
ER1/K,
ER2, Easy Rider, Junior |
0,5 |
N- |
N5C /
RN5C |
PB6ES |
|
|
|
|
|
Scooter |
|
|
|
|
250 cc |
|
|
|
|
B2, B2S |
0,6 |
L-86 /
L-9G |
- |
- |
175 cc |
|
|
|
|
Sunbeam
B1 |
0,6 |
L-81 /
L-82 |
- |
- |
198 cc |
|
|
|
|
Beeza |
0,5 |
N-8 |
- |
- |
70 cc |
|
|
|
|
Dandy |
0,5 |
L-86 /
L-9G |
- |
- |
|
|
|
|
|
Stationär motor / Gräsklippare |
|
|
|
|
Sidventil |
|
|
|
|
Chore
Horse |
0,5 |
J-8 |
- |
- |
50 cc, 65
cc, 80 cc, 90 cc, |
0,5 |
L-10 |
- |
- |
119 cc,
120 cc, 150 cc, 220 cc |
0,5 |
N-8 |
- |
- |
320 cc,
420 cc ( |
0,5 |
K-17 |
- |
- |
320 cc, 420 cc
( |
0,5 |
UK-10 |
- |
- |
320 cc, 420 cc
( |
0,5 |
N-5 |
- |
- |
Toppventil |
|
|
|
|
120 cc, 200 cc |
0,5 |
L-10 |
- |
- |
250 cc Twin |
0,5 |
L-85 |
- |
- |
2-takt |
|
|
|
|
Motor |
0,5 |
L-90 / L-10 |
- |
- |