Tändstift till BSA Motorcyklar

 

Uppgifterna hämtade från Champion tändstiftstabell från 1978 och NGK tabell från 1990.

Troligen behöver detta översättas till nyare beteckningar. Men då BSA inte listas längre är detta en god hjälp. Rättning, jag hittade vissa modeller för Champion på webben och dessa återfinns i kolumnen ’Champion 2005’. I princip omfattar listan alla efterkrigs BSA modeller. Även scooters, stationära motorer, gräsklippare samt de BSA som byggdes på 80-talet av BSA Company Ltd,  finns med. Då uppgift saknas visa detta med ett streck (-).

 

För den som är petig med original så kanske det är intressant att veta att BSA fabriken originalutrustade sina maskiner med Champion tändstift.

 

Johan Johansson, september 2005

 

Modell

Gap mm

Champion

Champion 2005

NGK

Motorcyklar

 

 

 

 

750 cc:

 

 

 

 

A75 Rocket 3

0,5

N-3 / N-3G

N3C / RN3C

B8ES / B8EV

650 cc:

 

 

 

 

A10GF

0,5

L-85 / L-9G

N4C / RN4C

B6HS

A10RGS, A10RR, A10SR

0,5

N-4 / N-4G

N3C / RN3C

B7ES / B7EV

A65, A65LC, A65R, A65T

0,5

N-4 / N-4G

N4C / RN4C

B7ES / B7EV

A65H, A65FS, A65L, A65SS

0,5

N-3 / N-3G

N3C / RN3C

B8ES / B8EV

600 cc:

 

 

 

 

M21 Cast iron head

0,5

L-10 / L-9G

N5C / RN5C

B6HS

M21 Aluminium head

0,5

N-8

-

B4ES

500 cc:

 

 

 

 

A7

0,5

L-85 / L-9G

-

B7HS / B7HV

A7SS

0,5

N-4 / N-4G

N4C / RN4C

B7ES / B7EV

A50, A50C, A50CC

0,5

N-4 / N-4G

N4C / RN4C

B7ES / B7EV

A50W

0,5

N-3 / N-3G

N3C / RN3C

B8ES / B8EV

B33

0,5

L-85 / L-9G

N3C / RN3C

B7HS / B7HV

B34 Cast iron head

0,5

L-85 / L-9G

L82C / RL82C

B7HS / B7HV

B34 Aluminium head

0,5

N-5 / N-4G

N4C / RN4C

B6ES

B34GS Clubman

0,5

N-3 / N-3G

N3C / RN3C

B8ES / B8EV

B34GS Racing

0,4

N-57R / N-82G

-

B10ES / B10EV

B34GS Scrambler

0,5

N-3 / N-3G

N3C / RN3C

B8ES / B8EV

B34GS Racer

0,5

N-3 / N-3G

-

B8ES / B8EV

B34GS Racer – Racing

0,4

N-54R / N-55G

-

 

B50MX Victor Moto-Cross

0,5

N-3 / N-3G

N3C / RN3C

B8ES / B8EV

B50SS, Gold Star

0,5

N-4 / N-4G

N4C / RN4C

B7ES / B7EV

B50T Victor Trial

0,5

N-4 / N-4G

N4C / RN4C

B7ES / B7EV

M33

0,5

N-4 / N-4G

-

B7ES / B7EV

441 cc:

 

 

 

 

B44 Victor, B44R, B44S

0,5

N-4 / N-4G

N4C / RN4C

B7ES / B7EV

B44ET, B44GP, B44VS

0,5

N-4 / N-4G

N4C / RN4C

B7ES / B7EV

350 cc:

 

 

 

 

B31

0,5

L-85 / L-9G

N4C / RN4C

B7HS / B7HV

B32 Cast iron head

0,5

L-85 / L-9G

-

 

B32 Aluminium head

0,5

N-4 / N-4G

-

B7ES / B7EV

B32GS, B40

0,5

N-5 / N-4G

N5C / RN5C

B6ES

B40SS 90

0,5

N-4 / N-4G

N4C / RN4C

B7ES / B7EV

E35 Fury

0,5

N-3 / N-3G

-

B8ES / B8EV

250 cc:

 

 

 

 

C10, C10L Alu head

0,5

N-8

-

B4ES

C11 Iron Head

0,5

-

L82C / RL82C

-

C12

0,5

L-85 / L-9G

-

B7HS / B7EV

C15, C15T

0,5

N-5 / N-4G

-

B6ES

C15S, C25

0,5

N-3 / N-3G

-

B8ES / B8EV

C15SS80

0,5

N-4 /  N-4G

-

B7ES / B7EV

B25R / SS Gold Star

0,5

N-3 / N-3G

N3C / RN3C

B8ES / B8EV

B25 T Victor, B25 Starfire

0,5

N-3 / N-3G

N3C / RN3C

B8ES / B8EV

175 cc

 

 

 

 

Bantam D175, D5, D7, D10, D14

0,5

L-85 / L-9G

N4C / RN4C

B7ES / B7EV

Bushman

0,5

-

N4C / RN4C

-

Tracker

0,5

-

N3C / RN3C

-

150 cc

 

 

 

 

Bantam D3

0,5

-

-

B7HS / B7HV

125 cc

 

 

-

 

Bantam D1 ( -54)

0,5

-

-

B6HS

Bantam D1 ( 54-)

0,5

-

-

B7HS / B7EV

75 cc

 

 

 

 

K1 Beagle

0,5

Z-10 / Z-10G

-

C-6H

50 cc

 

 

 

 

Boxer, Beaver, Brigand

0,5

L-86 / L-86CC

L86C / L86CC

B6HS

ER1/K, ER2, Easy Rider, Junior

0,5

N-5C / RN-5C

N5C / RN5C

PB6ES

 

 

 

 

 

Scooter

 

 

 

 

250 cc

 

 

 

 

B2, B2S

0,6

L-86 / L-9G

-

-

175 cc

 

 

 

 

Sunbeam B1

0,6

L-81 / L-82

-

-

198 cc

 

 

 

 

Beeza

0,5

N-8

-

-

70 cc

 

 

 

 

Dandy

0,5

L-86 / L-9G

-

-

 

 

 

 

 

Stationär motor / Gräsklippare

 

 

 

 

Sidventil

 

 

 

 

Chore Horse

0,5

J-8

-

-

50 cc, 65 cc, 80 cc, 90 cc,

0,5

L-10

-

-

119 cc, 120 cc, 150 cc, 220 cc

0,5

N-8

-

-

320 cc, 420 cc (18 mm Bensin)

0,5

K-17

-

-

320 cc, 420 cc (18 mm LP-Gas)

0,5

UK-10

-

-

320 cc, 420 cc (14 mm)

0,5

N-5

-

-

Toppventil

 

 

 

 

120 cc, 200 cc

0,5

L-10

-

-

250 cc Twin

0,5

L-85

-

-

2-takt

 

 

 

 

Motor

0,5

L-90 / L-10

-

-