Tekniska Tips
Förgasaren
Följande text är
hämtat från Truimph USA’s
Service Bulletin nr 2/73, daterad 18/7 1973. Lika intressant för BSA
entusiasten är detta dock då det direkt är applicerbart
på BSA:s senare modeller med Amal Concentric Mk I förgasare. Att Triumph vid denna tiden ägdes av BSA understryks kraftigt av
följande som är hämtat ur Service meddelandets huvud:
'Triumph Motorcycle Corporation a Subsidary
of
The Birmingham Small Arms Company Incorporated,
Verona, New Jersey.'.
Tack
till
Översatt av
Amal Concentric
MK I - Flottörnivå
Kontroll och justering av
Amal Concentric
flottörnivå
Ibland kan man träffa på en maskin som
går oregelbundet på grund av för fet blandning. Vid
närmare undersökning visar det sig att maskinen har korrekta
munstycken och förgasarinställningar. Jämför man med en
lika dan maskin finns det inga skillnader.
Efter många timmars
undersökande har vi funnit att problemet beskrivet ovan normalt beror
på en för hög flottörnivå.
Kontroll av
flottörnivå
Demontera flottörhuset
från förgasaren. Häll ut bensinen från flottörhuset. Med en liten skruvmejsel eller dylikt, trycks försiktigt flottörens flikar som
styr nålen nedåt tills nålen bottnar i sätet. Håll
flottören på detta vis och mät avståndet mellan flottörhusets överkant och flottörens
överkant med ett lämpligt instrument. Avståndet skall vara 0.080" (
Fig 1. Tryck försiktigt
vid A, ej på nålen.
Justera flottörnivån
Lossa alla lösa delar
från flottörhuset. Värm flottörhuset med en gasolbrännare för att
lättare kunna flytta flottörnålens mässingsäte. Använd ett
dorn med diameter 1/8" (
Fig 2. Justering av
flottörnivån.
Observera, flottörnivån 0,080" (
End, The BSA Files, 2004.