Tekniska Tips
Förgasaren
Följande är från
Triumph Service Bulletin, Raymond Burke Motors Limited,
Canada med titeln 'T140E Carburation RB793'. Vi vill
tro att denna är utgiven 1979.
Tack till
Översatt av
Amal Concentric
Mk II - felsökning av fet blandning och justering av
flottörnivå.
Om en för fet
förgasarblandning erhålls efter normal
justering av förgasaren bör följande kontroller utföras.
Kontroll av chokefunktionen
A - Med motorn gående
på ca 1000 - 1500 varv/minut och chokearmen i
normalläget (av), tryck med tumme eller finger på respektive
förgasares chokeplunger i tur och ordning. Om den feta blandningen
försvinner då är problemet att choken inte är helt
stängd i normalläget (av).
Lösning: lossa
chokens mellanarm (det är den plattjärnsbit som förbinder vänster choke
med höger chokens manöverarm) och fila upp
ett av hålen med 1/16" (
Bild 1. Denna modifiering
säkerställer att båda chokeplungerna
bottnar oavsett förgasarvinkel.
B - Om ovanstående
inte är ett problem, tag av luftfilterna,
åter med motorn på 1000 - 1500 varv/minut och chokearmen
i normalläget (av). Sätt ett finger över chokens
primärkanal (A se bild 2), (det är hålet under den högra
fästskruven för fögasarringen). Om ett
sug kan kännas så tätar inte chokeplungern
och bör tas isär för kontroll.
Bild 2. Chokens
primärkanal är markerad med A.
Om båda
ovanstående kontroller inte har någon effekt så bör
flottörnivån kontrolleras enligt följande.
Flottörnivå
på Amal Concentric Mk
II
Flottörnivån är korrekt när man med
ett lätt tryck på flottören vid nålen tryker
ned nålen i sätet och flottörens överdel är parallell
med flottörhuskanten. Det skall vara samma
mått runt hela flottören.
Se bild 3 och bild 4.
Bild 3, Tryck lätt
vid C för att kunna kontrollera flottörnivån.
Bild 4, Flottören
skall ligga parallellt hela vägen runt.
Justering av
flottörnivån
A - Lossa alla lösa delar från flottörhuset.
B - Värm flottörhuset med en gasolbrännare eller genom att
värma upp flottörhuset med kokande vatten.
Detta gör att det går lättare att flytta flottörnålens
mässingsäte.
C - Använd ett dorn med diameter 1/8" (
Varning -
försök inte att justera sätet utan att
värma upp flottörhuset.
Se bild 5.
Bild 5, Med ett dorn
’D’ flyttas sätet ’E’ för att få en
korrekt flottörnivå.
End, The BSA Files. 2004.