BSA Service Sheet
No. 705
För Alla
modeller Utgivet september 1950.
Periodiskt underhåll
Var
Nav
Pumpa i smörjfett i smörjnipplarna som är placerade i
navens centrum. Överdriv inte detta då för mycket smörjfett kan leta sig fram
till bromsbanden och ge reducerad verkan på bromsarna. Tre eller fyra
pumpningar med smörjsprutan är lagom.
Bromsarnas spindlar
Lägg på några droppar med olja.
Hastighetsmätardrivningen ( D och C
modeller endast )
Fetta in ordentligt. Tre eller fyra pumpningar
med smörjsprutan regelbundet.
Var
Motorolja (ej D modeller )
Oljetanken och sumpen tömmes (
förslagsvis när motorn är varm efter en längre tur ) och tanken fylles
med ny olja.
Om motorn är ny eller renoverad, skall oljan bytas
efter de första
Drivkedjan
Tag av kedjan och tvätta den ordentligt med fotogen.
Efter den torkats av oljas den (dränks) i motorolja eller med smält (upphettat)
fett eller grafitfett.
Brytarspetsar ( ej C modeller )
En mycket liten mängd olja injiceras i oljefilten och brytarkammen inoljas försiktigt. Ojefilten är åtkomlig efter att brytararmen
demonterats ( som hålls av en skruv på brytarspetsens
motsatta ände ) och är placerad i den ihåliga ändan av den runda
skruvskallen som blir åtkomlig när brytararmen
demonteras.
När armen återmonteras, är det viktigt att den lilla
böjda mothållet vändes med den böjda änden riktad utåt.
Var
Växellåda
Töm växellådan på olja och fyll upp med ny till
korrekt nivå.
Om växellådan är ny eller renoverad skall ett oljebyte
utföras efter de första
Framgaffel
Töm teleskopframgaffeln på
olja återfyll varje gaffelben med en ¼ pint (
När motorcykeln är ny
Topplocksbultar ( gäller ej B
och M O.H.V. (toppventils) motorer )
Undersök tätningsytan mellan
topp och cylinder dagligen, och om läckage synes, drag åt bultarna, diagonalt
så att toppen drages åt jämt.
Mutterförband cylinderfoten
( gäller ej B och M O.H.V.
(toppventils) motorer )
Det finns fem muttrar, en i varje hörn och den femte
placerad inuti huset för ventillyftarna på encylindriga
modeller. Model A7 har åtta cylinderfotsmuttrar
och modell C11 har sex muttrar. Drag åt efter de första
Cylinder och topp bultförband ( B och M O.H.V. (toppventils) motorer )
Cylindern och toppen är dragen mot vevhuset av fyra
långa bultar som är fästade i vevhuset. Tag en
blocknyckel mot den övre sexkanten för åtdragning. Dessa bultar är högergängade
och monterade upp och ned, dras åt genom att dra blocknyckeln åt höger.
Slut
B.S.A. CYCLES LIMITED, Service
Dept.,