Monark-BSA en del av BSA:s historia

Liten samlig av info kring Monark-BSA, byggd i Varberg av Monark med BSA.motor. Två modeller fanns M70 med lättviktsram o webbgaffel och M71 med modernare stelbensram i Monarks klassiska efterkrigsmodell.

1948 – Grunden för Monark-BSA var BSA:s model D1. Det var en av de krigsskadestånd Storbritannien fick som i BSA:s version var en spegelvänd kopia av DKW:s RT125, en 125 cc tvåtaktare av enkel men pålitlig konstruktion.

Den började sitt liv genom att bara vara en motor som ”tillverkades för att uppfylla ett avtal med en Svensk tillverkare” – som vi idag vet var Monark. Det anmärkningsvärda är alltså att de första månaderna av denna motors tillverkning enbart gick till Monark som satte dessa i sin modell M70 och senare i den moderniserade modell M71.

Under sommaren 1948 började BSA sälja sin modell D1 – Bantam, som kom att bli en stor succé för BSA, praktiskt taget alla lite äldre engelsmän som har haft en motorcykel har någon gång haft en Bantam. Bantam-modellerna började som treväxlad 125 cc och 4 hk och utvecklades under åren fram till sitt sista år 1971 och var då en fyrväxlad 175 cc med 12,5 hk. Inom de små racingklasserna har den också varit populär genom den sk Bantam-Racingen, en egen klass för ”hemmatrimmare” inom vissa enkla ramar där de snabbaste gjorde över 100 mph (160 km/h).


Tillbaka

Monark-BSA Kort Historik BSA Bladet 3-94.

Monark-BSA Instruktionsbok Högupplöst 40 MB.

Monark-BSA Resrevdelsbok Högupplöst 75 MB.